Na lang steggelen is de kogel door de kerk. Volgend seizoen is het niet langer mogelijk om meerdere marathonploegen onder dezelfde achterliggende entiteit in te schrijven voor dezelfde divisie. De maatregel is onderdeel van een pakket dat moet zorgen voor een toekomstbestendige invulling van de marathonsport. Een besluit over een mogelijke aanpassing van de ploeggrootte voor het seizoen 2021/2022 naar drie tot vijf rijders (in plaats van de huidige drie tot zes) wordt begin volgend seizoen genomen.

De reglementswijzigingen betekenen dat ploegen als AB Texel Group en AB Direct volgend seizoen in de huidige constructie niet meer in het peloton te zien zullen zijn. Ook bij de vrouwen en in beide beloftendivisies speelt de kwestie dat meerdere ploegen rijden onder dezelfde entiteit (stichting of BV). Bij Royal A-ware valt dit seizoen ZiuZ onder dezelfde entiteit, Palet Vastgoedonderhoud kent BTZ.nl als tweede ploeg en A6.nl heeft onder de naam Jacobus.nl eveneens een tweede formatie rijden. 

De discussie over de tweede ploegen in het marathonschaatsen is al zo oud als de weg naar Rome. In het verleden waren er DSB, Frisia en Proteq en ook BAM en Renault, tegenwoordig zijn Royal A-ware en AB Vakwerk het mikpunt van kritiek. Dit seizoen is het AB Vakwerk dat regelmatig met een trein van acht groene pakken aan kop van het peloton te zien is. Op de Weissensee speelde de kwestie over fair play met name ook in het vrouwenpeloton, toen Marijke Groenewoud en Carien Kleibeuker na lang juryberaad gediskwalificeerd werden in de Aart Koopmans Memorial. 

Marijke Groenewoud kwam als eerste over de finish in de Aart Koopmans Memorial, maar werd achteraf gediskwalificeerd | Foto : Vincent Riemersma

De voorgenomen wijzigingen moeten verdere duidelijkheid verschaffen over ploegenspel tijdens de marathonwedstrijden. Samenwerking tussen verschillende entiteiten in de koers blijft ook volgend seizoen verboden en dus kunnen jury en scheidsrechters beter handhaven. Wel blijft het mogelijk voor een team als Port of Amsterdam om ploegen in te schrijven voor verschillende competities. Op die manier kunnen opleidingsploegen met de hoofdmacht en vrouwen samen met mannen trainen.

Reserverijders
Met het afschaffen van de satellietploegen of tweede teams zullen rijders als Danny Stam (AB Texel Group), Luc ter Haar en Remco Schouten (AB Direct) uit moeten kijken naar alternatieven, al kunnen zij via een alternatieve regeling wellicht toch bij hun huidige ploeg blijven. De KNSB zal namelijk de mogelijkheid bieden voor organisaties om reserves in te schrijven. Rijders die langdurig geblesseerd zijn of sporters die op meerdere disciplines in actie komen, kunnen vervangen worden door een andere schaatser.

Deze nieuwe regeling zou met name een uitkomst zijn voor de nieuw te vormen fusieploeg tussen Okay Fashion & Jeans en Royal A-ware. Dit seizoen stond Royal A-ware regelmatig met een kleine ploeg aan de start stond door afwezigheid van World Cup-gangers Bart Swings, Jorrit Bergsma en Arjan Stroetinga. Dankzij de reserverijders zouden ze alsnog met een vrijwel complete ploeg aan de start kunnen staan van de marathons. 

Rémon Vos van beloftenploeg Bouwpartners in de doorstroommarathon van Heerenveen | Foto : Soenar Chamid

Voor belofterijders die de stap hopen te maken naar de Topdivisie wordt volgend jaar een nieuw element gecreëerd: het talententeam. Dit team wordt gevormd uit beloften die geen onderdak kunnen vinden bij een regulier topdivisieteam. Ze mogen bij hun eigen beloftenteam blijven trainen, maar kunnen voor het talententeam wedstrijden rijden in de Topdivisie.

Een andere belangrijke toevoeging aan het reglement van volgend jaar is dat een tweede gele of eerste rode kaart automatisch een schorsing van één wedstrijd gaat opleveren, die ook nog eens niet aan te vechten zal zijn bij de tuchtcommissie. Dit seizoen is die mogelijkheid er nog wel, waardoor zowel Groenewoud en Kleibeuker twee dagen na hun rode kaart 'gewoon' konden starten op het Open Nederlands kampioenschap in Oostenrijk. Ook voor de Trachitol Trophy kan deze maatregel grote gevolgen hebben.

De wijzigingen in de reglementen en licentievoorwaarden die al deze maatregelen mogelijk maken zijn in ontwikkeling en worden naar verwachting binnenkort goedgekeurd.