Het imago van de schaatssport blijft erg positief, zo blijkt uit het tweejaarlijks merkenonderzoek uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy.


In de top-10 van sterkste merken onder de sportevenementen- en competities bevinden zich liefst vijf toernooien waarbij geschaatst wordt.

De Olympische Spelen (de zomer- en winterversie) staan net als in 2012 op de eerste plaats, gevolgd door de Elfstedentocht. Het WK voetbal completeert de top-3, maar het imago van het toernooi dat momenteel in Brazilië plaatsheeft, is flink gedaald in vergelijking met de eerste twee evenementen.

De andere drie schaatstoernooien in de top-10 zijn het WK Allround (zevende), het EK Allround (achtste) en het NK Allround (tiende). Ten opzichte van twee jaar geleden zijn deze evenementen wel een plaatsje gezakt op de ranglijst. Dit vanwege de opmars van de Eredivisie en de Champions League.

Kramer en Wüst

Behalve de schaatstoernooien staan ook de schaatsers zelf er goed op bij het Nederlandse publiek. Sven Kramer mag zich het 'sterkste merk' onder de Nederlandse sporters noemen. Die 'titel' droeg hij in 2012 ook al. Ireen Wüst is de nummer drie in de lijst, achter turner Epke Zonderland. Bob de Jong vindt zijn naam terug op plek dertien.

In het onderzoek werd eveneens navraag gedaan naar het imago van sportaccomodaties. Op die ranglijst bezet Thialf de vierde plaats achter Ahoy Rotterdam, De Kuip en de Amsterdam Arena. Het Olympisch Stadion, waar dit jaar het NK Allround- en Sprint verreden werd, staat op plek zes, terwijl de Jaap Edenbaan de nummer elf is.

Voor het onderzoek zijn 2000 mensen naar hun mening gevraagd. In eerste instantie ging dat om de spontane bekendheid van alle merken in de sportwereld, waarna voor de top-100 in detail onderzoek is gedaan aan de hand van 39 factoren.