Wie door de Facebooktijdlijn van de 18-jarige Hersman scrollt, leert gelijk een hoop van de atlete. Ze vertelt over haar prestaties van afgelopen seizoen, die door bloedarmoede en blessures slecht begon, toont beelden van haar trainingskampen en brengt haar loterij onder de aandacht. “Op Facebook heb ik voor mijn sponsoren een account aangemaakt, zodat ik ze op de hoogte kan houden van het schaatsen. Omdat niet iedereen Instagram heeft, gebruik ik dit medium.”
Drie jaar geleden begon ze met het zoeken naar sponsoren toen ze de overstap maakte naar het KNSB Talent Team Noordwest. “Wij moeten voor ons team best wat geld betalen en daar komt het materiaal nog bij. Mijn moeder heeft mij destijds op weg geholpen en nu doe ik alles zelf.” Sindsdien houdt ze elk jaar een loterij. “Het is lastig om iets terug te kunnen doen voor sponsoren, daarom kunnen de mensen iets winnen.”
Zowel bedrijven als particulieren kunnen loten kopen waarmee ze kans maken op verschillende prijzen. “Bij de bedrijven haal ik het meeste geld op en in ruil voor een lot kunnen ze een presentatie winnen door mijn vader (oud-topschaatser Martin Hersman, red.). Voor de particulieren zijn er schaatsclinics en kaartjes voor Thialf met een kijkje achter de schermen. Zo kom ik aan het geld voor schaatsen.”
Alhoewel Hersman af en toe techniektips krijgt van haar vader, heeft ze ook de nadelen van haar achternaam ervaren. “Tijdens mijn eerste wedstrijd bij de senioren bracht het veel druk met zich mee. Het voelde alsof ik mezelf moest bewijzen, mensen van buitenaf dachten dat ik het wel kon, want mijn vader kon het ook. Ik blokkeerde. Daar ben ik mee aan de slag gegaan en ik vertrouw erop dat het komend seizoen beter zal gaan. Mijn vader probeert zich ook zo min mogelijk met mij te bemoeien. Ik ben ervan overtuigd dat ik toch eerst mijn eigen fouten moet maken, voordat ik er van kan leren.”"Op Instagram post ik vooral wat ik zelf heel leuk vind; schaatsen, vakantie en vriendinnen.” Sinds januari dit jaar is het aantal volgers hard gestegen. “Bij het NK Senioren heeft Univé, supporter van sport, een reel (kort filmpje, red.) van mij gemaakt die ik heb gedeeld. Daarna zijn de volgers supersnel gekomen, het is bizar wat de invloed van een algoritme van Instagram is.” Het algoritme bepaalt voor wie een reel interessant is en zo'n videootje daarom te zien krijgt.
De reel van Hersman is 153 miljoen keer bekeken, waardoor het aantal volgers groeide van 5.000 in januari tot meer dan 800.000 nu. “Ik was sowieso al actief op Instagram, ik vind het leuk om foto’s te maken. Het was even wennen dat ik zoveel volgers had, omdat het veel verschillende reacties teweegbracht. Maar ik haal er nog steeds veel plezier uit en er zijn enkele samenwerkingen uit voortgevloeid.”