Group 2
arrow copy Terug
Langebaan 21 aug 2022

Pien Hersman: Volledige focus op schaatsen dankzij Instagram

De zoektocht naar een caravan, loten verkopen voor een loterij en reclame maken voor een kledingmerk. Pien Hersman toont dat je op creatieve wijze geld binnen kunt halen voor het bekostigen van je schaatscarrière. De talentvolle rijdster van KNSB Talent Team Noordwest gebruikt daarvoor haar Facebook en Instagram.

Foto : Soenar Chamid

Wie door de Facebooktijdlijn van de 18-jarige Hersman scrollt, leert gelijk een hoop van de atlete. Ze vertelt over haar prestaties van afgelopen seizoen, die door bloedarmoede en blessures slecht begon, toont beelden van haar trainingskampen en brengt haar loterij onder de aandacht. “Op Facebook heb ik voor mijn sponsoren een account aangemaakt, zodat ik ze op de hoogte kan houden van het schaatsen. Omdat niet iedereen Instagram heeft, gebruik ik dit medium.”

Drie jaar geleden begon ze met het zoeken naar sponsoren toen ze de overstap maakte naar het KNSB Talent Team Noordwest. “Wij moeten voor ons team best wat geld betalen en daar komt het materiaal nog bij. Mijn moeder heeft mij destijds op weg geholpen en nu doe ik alles zelf.” Sindsdien houdt ze elk jaar een loterij. “Het is lastig om iets terug te kunnen doen voor sponsoren, daarom kunnen de mensen iets winnen.”

Zowel bedrijven als particulieren kunnen loten kopen waarmee ze kans maken op verschillende prijzen. “Bij de bedrijven haal ik het meeste geld op en in ruil voor een lot kunnen ze een presentatie winnen door mijn vader (oud-topschaatser Martin Hersman, red.). Voor de particulieren zijn er schaatsclinics en kaartjes voor Thialf met een kijkje achter de schermen. Zo kom ik aan het geld voor schaatsen.”

Alhoewel Hersman af en toe techniektips krijgt van haar vader, heeft ze ook de nadelen van haar achternaam ervaren. “Tijdens mijn eerste wedstrijd bij de senioren bracht het veel druk met zich mee. Het voelde alsof ik mezelf moest bewijzen, mensen van buitenaf dachten dat ik het wel kon, want mijn vader kon het ook. Ik blokkeerde. Daar ben ik mee aan de slag gegaan en ik vertrouw erop dat het komend seizoen beter zal gaan. Mijn vader probeert zich ook zo min mogelijk met mij te bemoeien. Ik ben ervan overtuigd dat ik toch eerst mijn eigen fouten moet maken, voordat ik er van kan leren.”

"Op Instagram post ik vooral wat ik zelf heel leuk vind; schaatsen, vakantie en vriendinnen.” Sinds januari dit jaar is het aantal volgers hard gestegen. “Bij het NK Senioren heeft Univé, supporter van sport, een reel (kort filmpje, red.) van mij gemaakt die ik heb gedeeld. Daarna zijn de volgers supersnel gekomen, het is bizar wat de invloed van een algoritme van Instagram is.” Het algoritme bepaalt voor wie een reel interessant is en zo'n videootje daarom te zien krijgt.  

De reel van Hersman is 153 miljoen keer bekeken, waardoor het aantal volgers groeide van 5.000 in januari tot meer dan 800.000 nu. “Ik was sowieso al actief op Instagram, ik vind het leuk om foto’s te maken. Het was even wennen dat ik zoveel volgers had, omdat het veel verschillende reacties teweegbracht. Maar ik haal er nog steeds veel plezier uit en er zijn enkele samenwerkingen uit voortgevloeid.”

Een bericht gedeeld door Pien Hersman (@pienhersman)

“Door die gesponsorde posts hoef ik naast het schaatsen niet te werken. Dan heb ik meer tijd om te herstellen en kan ik me focussen op de trainingen. En ondertussen af en toe leuke dingen doen.” Bovendien hebben sponsors als Univé en Pro-Airco mede door haar grote bereik op sociale media hun contract met Hersman verlengd. 

De schaatsster maakt wel bewuste keuzes in de aanvragen die ze ontvangt. Op Instagram werkt ze samen met onder andere de fietskledingmerken Maats en Velaasa, het kledingmerk Loavies en haar kapper Coiffures Gilbert. “Ik vind het leuk om te kiezen wat bij mij past, zodat het echt overkomt. Echte influencers posten elke dag een foto met een samenwerking, dat vind ik niet reëel. Ik wil Instagram ook veel gebruiken voor mijn sport, niet alleen het lifestylegedeelte. Het schaatsen moet zichtbaar zijn.” 

Een bericht gedeeld door Pien Hersman (@pienhersman)

“Het is leuk om te zien hoe mijn posts scoren. Ik leer er heel veel van. Wat zorgt voor veel interactie en voor meer volgers? Fietsfoto’s scoren bijvoorbeeld minder goed. Maar ik vind het leuk om die te plaatsen, dus dat doe ik ook gewoon. Ik laat er geen dingen om. Ik ben begonnen omdat het bij me past en dat blijf ik ook zeker doen. Het is veel mooier om de reacties van mensen dichtbij te horen in plaats van van iemand die je niet kent.”

Inmiddels is Hersman al volop in voorbereiding op haar laatste jaar bij de junioren. Graag wil ze een Junioren World Cup of het WK rijden en zich plaatsen voor de nationale wedstrijden bij de senioren. "Ik ben fit, mijn techniek is in orde, ik ben alert op blessures, dus ik heb er alle vertrouwen in. En ik wil heel veel plezier blijven maken. Het is belangrijk dat je leuk vind wat je doet, want er gaat natuurlijk veel tijd in zitten."

En hoe zat het dan met die caravan? Elk jaar gaat ze met haar ploeg naar Doorn voor een trainingskamp en moeten de sporters hun eigen onderkomen regelen. Omdat Hersman geen tent of caravan tot haar beschikking had, deed ze een oproepje op haar Facebookpagina. “Er was een heel aardige vrouw die haar caravan wilde uitlenen.”

Door

Lisanne van der Eijk

Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan