Van der Poel zit goed in zijn vel na zijn prestaties van afgelopen winter. De wereldkampioen op de 5 en 10 kilometer moest vorig jaar nog terugvallen op het Zweeds Olympisch Comité om tijdens de WK-voorbereidingen niet in een tent te hoeven slapen. Nu is hij een beroemdheid geworden, staan de sponsoren voor hem in de rij en kan hij leven van zijn sport. Wel zo prettig met de Olympische Spelen in het vooruitzicht.
De toenemende populariteit van de 25-jarige schaatser uit zich inmiddels ook op de sociale media. Jarenlang was Van der Poel onzichtbaar op die platforms, sinds kort is hij op Instagram terug te vinden. Daar deelt hij plaagstootjes uit aan zijn concurrenten en bestookt hij hen met grappen en grollen. Enkele vrienden hebben hem ertoe aangezet, zegt hij. “Ze hebben de afgelopen maanden telkens aangedrongen en wilden dat ik het zou doen. Zelf was ik er niet zo enthousiast over”, zei hij in een Zweedse krant.
Natuurlijk spelen ook zakelijke belangen mee, maar met zijn aanwezigheid op het kanaal hoopt Van der Poel ook een nieuwe wind te laten waaien. Dat lukt hem intussen aardig, zo is te zien in Inzell. “We hebben wat meer rocksterren en meer intriges nodig in het schaatsen. Het is leuk om te proberen van de sport meer te maken dan alleen maar de gesprekken over rubberen pakken en materiaal”, luidt de verklaring. Nadat hij in de twee jaar na de Spelen van PyeongChang haast in de vergetelheid was geraakt, drukt Van der Poel nu ineens zijn stempel.