Of iedereen er blij mee was, of er begrip voor kon opbrengen? Na een hoop heen-en-weer gepraat leek het daar wel op, maar net nadat de finale van de race op een nat parcours door de jury werd afgeblazen via wedstrijdspeaker Jannes Mulder, brak de hel pas echt los. Bart Hoolwerf (Team Jumbo-Visma) reageerde woedend op het commando dat het al flink uitgedunde peloton ogenblikkelijk moest afsprinten.
Dat naderde op dat moment als een hogesnelheidstrein de meet en wist niet wat het overkwam. Er vlogen armen de lucht in, iedereen schreeuwde en de chaos was compleet. Hoolwerf sommeerde de rijders om hem heen gewoon door te knallen, zodat die laatste toer over het parcours van RWC Ahoy ook kon worden afgemaakt. De helft volgde de snelle man uit de ploeg van Peter de Vries, de anderen twijfelden en daarmee was in feite de koers al voorgoed om zeep.
Het snel geopperde idee de onweersbui af te wachten en dan alsnog een finale te skaten over vijf ronden, kreeg weinig bijval. Gary Hekman bijvoorbeeld reageerde heel demonstratief door zich in een mum van tijd om te kleden en zijn skeelers op te bergen. "Opnieuw beginnen? Nooit", sprak hij, waarbij de stoom ongeveer uit zijn oren vloog, "als je echt wilt dat deze sport een C-sport wordt, moet je dat vooral doen."
Verkeerde woorden
Ook ploeggenoot Crispijn Ariëns had geen trek opnieuw de baan op te gaan. "Weet je wat er dan gebeurt? Dan wordt het zo gevaarlijk omdat er meer risico’s zouden worden genomen. Ik was al gestopt en ben blij dat ik heel ben gebleven. Had nou geroepen dat er zou worden geneutraliseerd totdat het zou opknappen, dan had iedereen er vrede mee gehad. Zomaar afsprinten op vijftig meter van de streep sloeg nergens op."
"We hebben de verkeerde woorden gebruikt", erkende jury-voorzitter Henk Hagedoorn naderhand. "Nu werd er geroepen dat we zouden gaan finishen, maar eigenlijk had er moeten worden gezegd: ‘we gaan stoppen’. Dat is ook met de rijders gecommuniceerd. In eerste instantie was het plan om opnieuw te starten en nog vijf ronden te doen. Dat voorstel zag een deel van de deelnemers niet meer zitten. Dat begrijp ik en daarom is er besloten dit kampioenschap opnieuw te organiseren, waarschijnlijk in het weekend van 21 en 22 augustus."
Dat de wedstrijd werd afgeblazen, toen er boven vliegveld Zestienhoven – direct naast het parcours gelegen – een bliksemflits werd waargenomen, een handvol seconden gevolgd door gedonder, wist het peloton op voorhand. "Achteraf bekeken hadden we de race op een normale manier kunnen afmaken, maar er bestaat nu eenmaal een protocol voor dit soort omstandigheden. Flits-Boem is stoppen. De meesten hebben gezegd dat het een goede beslissing is geweest. Veiligheid gaat boven alles."