Afgelopen seizoen werd Luleå voor het eerst aangedaan door het marathonpeloton. Oud-schaatser Bram Smallenbroek zette met hulp van Renz Rotteveel, Annette Gerritsen en veel vrijwilligers een geslaagd evenement neer, dat nu dus een vervolg krijgt.
“Ik ben erg blij met het initiatief van Bram vorig jaar”, aldus Hut. “Zijn enthousiasme, toewijding en creativiteit zorgen voor de geweldige kennismaking met elkaar, waarmee hij alle partijen deed vragen om een vervolg. Zeer spijtig is wel dat er daarbij voor nu een einde komt aan de KPN Grandprix wedstrijden op het Runnmeer. Een moeilijk besluit na zoveel jaar, maar de combinatie zoals afgelopen seizoen vergt voor alle partijen veel”, licht de competitieleider zijn keuze toe.
Smallenbroek is blij met de uitbreiding van het wedstrijdprogramma. “Het is een groot iets, dat moet je goed oppakken. Het wordt gedragen door zowel mij als organisatie als de gemeente Luleå en ook het toeristenbureau. Daar zijn we blij mee”, aldus Smallenbroek.
De eerste editie was voor de Zweden een eerste kennismaking met de sport, vertelt de oud-langebaanschaatser. “De gemeente vond het echt fantastisch. Ze wisten van tevoren niet eens wat een schaatswedstrijd was, dat heb ik aan ze moeten uitleggen. Ze waren blij verrast. Ook de lokale bevolking pakte het aardig op."
Steentjes
Het parcours zal er iets anders uitzien dan afgelopen seizoen, maar rijders zullen opnieuw onder de grote brug door rijden. Bij de laatste editie moesten enkele rijders uitstappen met botte schaatsen door steentjes op het ijs, die door het verkeer van de brug op het ijs vielen. Daar wordt nu hard aan gewerkt. IJsmeester Jan is druk bezig met een oplossing voor het steentjesprobleem.
"Je kan geen garanties geven natuurlijk”, zegt Smallenbroek. Een garantie voor ijs durft hij daarentegen wel te geven. “Er zitten veel voordelen aan deze locatie. IJs is bijna altijd een zekerheid. Het zal ook niet zomaar naar -25 graden duiken, het is toch een beetje zeeklimaat. Dat is verderop in het binnenland wel anders.”
200 kilometer toertocht
Ook recreatieve rijders kunnen aan hun trekken komen tijdens de schaatsweek. “Vrijdag zal een groot toerevent worden georganiseerd, waarbij ik nog ga onderzoeken of het mogelijk is om een 200 kilometer aan te bieden. Dat is wel de insteek. Als je hem daar haalt dan heb je wel wat gepresteerd zou ik zeggen.”
Wordt Luleå de nieuwe Weissensee? “De Weissensee is hartstikke mooi en heel toegankelijk omdat je erheen kan rijden. Hier kan je ook naartoe rijden, maar dat duurt iets langer”, vertelt Smallenbroek lachend. Zweeds Lapland ligt namelijk zo'n 2500 kilometer van Nederland vandaan. Daarentegen zijn de vliegverbindingen uitstekend.
Hij vervolgt: “De Weissensee is misschien bijna cultureel erfgoed, ik zie mezelf daar los van. Ik zou het mooi vinden als er iets meer toerrijders komen dan vorig jaar. Het hoeft ook niet heel groot, het mag een gezellig feestje worden voor mensen die graag een keer wat anders willen.”