Inlineskaten op de piste is totaal anders dan rijden op de weg. Voor de kenner is dat een gegeven en is het ook niet meer dan logisch dat grote titeltoernooien op beide ondergronden verreden worden. Maar wat is nou de truc bij het rijden op de piste? Wat is het eerste aandachtspunt? Volgens Michel Mulder, één van Nederlands bekendste inlineskaters, is er één extreem belangrijk onderdeel bij het rijden op de piste: de bocht.

1. Bochtentechniek
Mulder besteedde bijzonder veel aandacht aan de piste in het verleden, reed oneindig veel rondjes en analyseerde zijn techniek met behulp van videobeelden. Het belangrijkste onderdeel van het rijden op de piste is dus de bocht. En wat is het zwakste punt van de techniek van Mulder? Juist, de bocht.

Daarover zegt hij zelfs: "Ik zal er waarschijnlijk tot het einde van mijn carrière aan moeten blijven werken." Hij weet: hoe beter zijn techniek in de bocht, des te groter zijn winst. "Het bochtenwerk is ook precies waar ik bij het rijden op een piste het meeste achterloop", zegt hij.

Wie hard wil rijden op de piste, doet er volgens Mulder verstandig aan om veel aandacht aan de bocht te besteden. Een piste is 200 meter lang en heeft korte bochten. Daarnaast lopen de bochten iets omhoog. Het profijt van een technisch goed recht stuk is daardoor in verhouding minder efficiënt dan een technisch goede bocht.

2. Zoek de verzuring op
Voor een inlineskater is Mulder lang en breed, een nadeel op de krappe piste. "Op de weg kan ik meer brute kracht kwijt", zegt hij. Skaten op een piste vraagt om een betere techniek. "Je moet je bochtentechniek onder controle hebben. Ondanks dat ik heel veel gewonnen heb is dat mijn minste punt", zegt Mulder.

Wie vanaf nu veel gaat oefenen op de piste moet met één ding rekening houden: verzuring is een garantie, tenzij je er de kantjes vanaf loopt. Dan valt de druk op je benen mee en zal er geen sprake zijn van een brandend gevoel in je benen. Maar de vraag is of je dat moet willen.

Mulder: "Wat met schaatsen helpt en met skeeleren ook, dat is wat dieper zitten. Dat is de basis van alles. Heel veel mensen denken dat skeeleren een minder technische sport is. Maar ook diep zitten helpt bij het skeeleren. Als ik één ding zou moeten noemen, is dat het wel."

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.