Veel langebaanschaatsers gebruiken in de zomer het inlineskaten als voorbereiding op het schaatsseizoen. Ronald en Michel Mulder zijn natuurlijk de belangrijkste voorbeelden. Zij boekten bij beide sporten meerdere (grote) successen. We spraken met coach Desly Hill over enkele voordelen van het skeeleren in de zomer.

Omgaan met druk
"Door het schaatsen te combineren met het skeeleren word je in de meeste gevallen stressbestendiger. Je neemt in de zomer namelijk ook deel aan grote wedstrijden met tegenstanders op topniveau. Bij sommige toernooien doen er zelfs skaters uit 57 verschillende landen mee. Door beide sporten te doen krijg je meer wedstrijdervaring, waardoor je ook vaker dient om te gaan met de druk. Michel Mulder is een goed voorbeeld: Hij won in 2012 al een wereldtitel bij het skeeleren en wist dus hoe het was om te presteren onder druk. Tijdens de Olympische Spelen van Sotsji wist hij wat hem ongeveer te wachten stond. Ik weet zeker dat zijn ervaring met het winnen van grote wedstrijden bij het inlineskaten een rol heeft gespeeld bij het veroveren van zijn gouden medaille op de 500 meter bij de Spelen. Men zegt weleens dat je finales moet leren winnen. Ik ben het daar volledig mee eens."

Conditie
"Veel schaatsers stappen in de zomer op de fiets om zich voor te bereiden op het seizoen. Het inlineskaten is echter een prima alternatief. Je hartslag ligt bij deze sport zelfs hoger. Het is geweldig dat Heerenveen een nieuwe overdekte skeelerbaan heeft gekregen. Daardoor kunnen inlineskaters en schaatsers nog beter trainen. Door de steeds beter wordende skeelers komt het steeds dichter in de buurt van het schaatsen. In mijn ogen is het skaten in de zomer de perfecte manier om verschillende facetten van het schaatsen onder de knie te krijgen. Ook bouw je een goede conditie op."

Foto : Neeke Smit

Snelheid
"De winnaar van de laatste etappe van de Tour de France, Dylan Groenewegen, zei in een interview met de NOS dat hij regelmatig langs de snelweg had getraind achter een scooter, wat hem erg geholpen zou hebben bij zijn sprints. Bij het inlineskaten is dat natuurlijk ook mogelijk. Het trainen achter een scooter heeft veel voordelen. Je leert namelijk omgaan met zeer hoge snelheden, waardoor je daar in de wedstrijden niet aan hoeft te wennen."

Herstelvermogen
"Nog een voordeel van het inlineskaten is dat je heel goed individueel of alleen met een coach kunt trainen. Bij het schaatsen heb je vaak een groep nodig om treintjes te rijden, want als je op de ijsbaan een aantal sprintjes trekt, ben je binnen de kortste keren uitgeput. Een training achter de scooter bij het inlineskaten kun je makkelijker een uur volhouden, omdat je uit de wind wordt gehouden. In tegenstelling tot het schaatsen herstel je bij het inlinen relatief snel van een zeer zware training. Binnen 24 uur moet het mogelijk zijn om die zware inspanning opnieuw te leveren. Je kunt dus langer en vaker trainen, waardoor je nog beter kunt voorbereiden op de winter."

Foto : Neeke Smit

Pieken
"Als je aan inlineskaten doet in de zomer is het belangrijk dat je iemand raadpleegt om je trainingsschema's in de gaten te houden. Je moet met iemand overleggen die er echt verstand van heeft. Anders kan je mentaal uitgeput raken of niet op het juiste moment pieken."

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.

Waar loop jij als zelfsporter tegenaan? Mail naar redactie@schaatsen.nl en dan zullen wij kijken of we iemand kunnen vinden die jouw vraag kan beantwoorden!

Door Robert Prins - Laatste update op 21 jun 2018 om 15:25