Wedstrijden schaatsen of jezelf uitdagen steeds sneller te schaatsen is ontzettend leuk. Vooruitgang, letterlijk en figuurlijk. Je glijdt over het ijs alsof je nooit anders hebt gedaan. Of je op het ijs nu een natuurtalent bent of niet, verbeteren kunnen we allemaal! Weten hoe je dat doet? Lees dan vooral verder.

Schaatsen is heerlijk en het wordt alleen maar leuker naarmate je het beter kan. Maar hoe verbeter je jezelf op het ijs? Goed schaatsen heeft ten eerste te maken met de juiste houding op het ijs én goed materiaal. Doe geen schaatsen aan waarin je niet de juiste steun hebt voor je voeten. De kans is dan groot dat je teveel naar binnen of buiten buigt met vervelende blessures tot gevolg. Zorg voor een stabiele houding van top tot teen. Ireen Wüst noemt het ook wel 'schaatsen vanuit je heup'. Als je tijdens het schaatsen bewust bent van dat deel van je lichaam en de balans goed weet te houden, zal je merken dat het beter gaat.

Gezonde voeding voor betere schaatsprestaties
De juiste houding op het ijs, goede balans houden en de manier hoe je vooruit komt heeft alles te maken met techniek. Maar een goede techniek is niet het enige dat meetelt. Ook voeding is erg belangrijk. Gezonde voeding! Zorg dat je voor het schaatsen voldoende energie binnenkrijgt. Vooral koolhydraten dragen hieraan bij. Door koolhydraten kunnen je spieren optimaal werken. Teveel vetten zijn funest. De verbranding van vet duurt lang en kost daarom veel energie. Zeker met schaatsen is dat natuurlijk niet handig.

Rondetijden en statistieken
Met de Sprint app kun je je eigen prestaties in de gaten houden. Via een MYLAPS Prochip worden je rondetijden en statistieken bijgehouden in de app, zodat je direct terug kunt zien hoe je gepresteerd hebt. Heb je geen MYLAPS chip? Via de app kun je deze huren (om te proberen) of aanschaffen. Daarbij biedt de Sprint app je trainingsschema’s. Heel handig om jezelf te verbeteren, op een verantwoorde manier. Bij het afsluiten van één van de memberships krijg je zelfs alle trainingsschema's gratis! Zo werk je optimaal aan je schaats skills. Word je een Event Member, Chip Member of Sprint Member, dan profiteer je ook nog van andere speciale acties en voordelen.

Persoonlijke challenges
Naast de trainingsschema's helpt de Sprint app je met persoonlijke challenges. Daag jezelf bijvoorbeeld uit om de snelheid van 25 kilometer per uur te halen. Of wat dacht je van het behalen van een rondetijd onder de 35 seconden, of als je goed traint zelfs onder de 30 seconden? Daag je vrienden uit en strijd wie deze challenge als eerste haalt!

Om je snelheid te verbeteren zijn intervaltrainingen erg goed. Zorg voor een zo snel mogelijke start én geef veel energie op korte afstanden. Dit prikkelt je lichaam om iedere keer nét een beetje meer te kunnen geven. Houd je dit structureel vol, dan zul je zien dat je conditie en uithoudingsvermogen verbeteren. Dat komt je schaatsprestaties ten goede.

Houding, techniek, gezonde voeding en training zijn dus de sleutelwoorden tot succes. Jezelf verbeteren op het ijs ligt hiermee echt binnen handbereik! Heb je de app nog niet gedownload? Download hem dan snel en start nu!