Je kent vast dat gevoel. Glijden over het ijs en steeds sneller gaan en willen. Dat geeft een kick en de frisse wind in je gezicht geeft een goed gevoel. Als je schaatst op snelheid kun je jezelf even afsluiten van de rest en je richten op je eigen prestaties. Maar hoe schaats je nóg snellere rondetijden én blijf je jezelf verbeteren?

Snel, sneller, snelst
Het is waar, snelheid kent een tijd. En om hier beter in te worden is trainen het sleutelwoord. Inzicht in je tijd en statistieken zijn van belang om te weten waar je nu staat en hoe je voortgang is. Je kan iemand aan de kant jouw rondetijden laten meten met een stopwatch, maar het kan nu makkelijker én op de honderdste seconde nauwkeurig.

Met het gebruik van de Sprint app gaat er een wereld aan statistieken voor je open! Download de gratis app, registreer en koppel je chip (je kunt hem in de nu app met korting kopen), zodat je rondetijden heel precies op start en finish gemeten worden. Bekijk je tijden per ronde, of zie het verloop nadat je meerdere rondes hebt geschaatst. Al je gegevens worden overzichtelijk bijgehouden. Dit biedt de mooie uitdaging om je PR keer op keer te verbeteren.

Topsport
De topsporters in het schaatsen werken nu zelfs met dezelfde techniek als de Sprint app. Via geregistreerde tijden, zoals de Sprint app weergeeft, werken zij aan hun trainingsschema en trainen ze om nog beter te worden. Daarbij krijg je extra motivatie als je je geregistreerde tijden ziet. Je wordt er steeds fanatieker van. De moeite waard om te proberen!

Training en techniek
Naast het meten van je tijden is training en techniek belangrijk om je snelheid te verbeteren. Ten eerste speelt motoriek een grote rol. Je houding op het ijs moet de juiste zijn om de beste snelheid te kunnen behalen. Ook krachttraining is aan te raden. Niet om sterker te worden, maar om efficiënter te leren bewegen en blessures te voorkomen. Daarbij helpt het je in je uithoudingsvermogen om nét dat beetje meer te kunnen geven op het ijs.

De start van je ronde heeft vaak grote invloed op je rondetijd. Wil je sneller gaan schaatsen, dan is een snelle(re) start een goed begin. Intervaltrainingen kunnen je hierbij helpen. Op korte afstanden test je je snelheid. Hierdoor wordt je lichaam geprikkeld om meer te kunnen geven.

Stel jezelf doelen
Via de Sprint app kun je jezelf doelen stellen met het schaatsen. Een goede motivatie, omdat je prestaties letterlijk zichtbaar worden. Voor jezelf, maar ook voor anderen die jou volgen. Probeer bijvoorbeeld een ronde sneller dan 35 seconden te schaatsen. Misschien lukt het je zelfs onder de 30 seconden! Of stel zelf doelen tot en met de Olympische Spelen in PyeongChang. Hoe snel wil jij dan kunnen schaatsen? Het helpt jezelf te motiveren om je doelen te behalen. Meet je prestaties met de Sprint app en verbeter jezelf!