Tickets
Shop
Nieuws 22 jul 2020

Kombochten en wind op NK in Zandvoort: 'Het wordt een zware koers'

Met out-of-the-box denken en een goede voorbereiding kon eind juni het circuit van Zandvoort gepresenteerd worden als decor van de Daikin NK Inlineskaten Marathon en 100 meter sprint. Op dinsdagavond mochten de rijders het parcours testen, en dat is geen overbodige luxe met uitdagende bochten en een altijd aanwezige zeewind.

Foto : Glenn Wassenbergh

Disciplinemanager Marcel Scheperkamp, zelf een fervent F1-liefhebber, kijkt tevreden toe hoe de inlineskaters vanuit de pitstraat het circuit betreden. Rollend over het gloednieuwe asfalt begint de verkenning van het NK-parcours. Voor de komst van de Grand Prix, die in mei zou plaatsvinden, werd het circuit van Zandvoort grondig gerenoveerd. Naast een laag asfalt werden ook twee spectaculaire kombochten gerealiseerd. Zulke bochten zijn voor pisterijders wel enigszins bekend terrein, maar niet zo steil als deze. Het was nog even de vraag of en hoe de inlineskaters erdoorheen zouden komen.

"Als je de kombocht ziet op foto's of video ten opzichte van zelf in die bocht staan, is dat een wereld van verschil", zegt Scheperkamp. "Je ziet op een foto niet dat daar vierenhalve meter hoogteverschil zit. Onderin is die bocht ook niet vlak, hij blijft een aantal graden houden." Begin juli reden Manon Kamminga, Gary Hekman en bondscoach Frank Fiers onder toeziend oog van Scheperkamp al een paar testronden om de rijrichting te bepalen. De autocoureurs rijden rechtsom, terwijl de inlineskaters gewend zijn om linksom te rijden. Uit die verkenning bleek dat de kombochten linksom goed te doen zijn en de skeeleraars zullen op het NK op 29 augustus tegen de normale richting in gaan rijden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Geslaagde test op Circuitpark Zandvoort

Een bericht gedeeld door Marcel Scheperkamp (@scheperkamp) op

"Het wordt een zware koers", grijnst bondscoach Fiers dinsdag na een paar rondjes over het 4,25 kilometer lange parcours. "Maar je kunt hier wel gewoon blijven skeeleren, in tegenstelling tot Lagos (EK in 2017, red.). Op dat motorcircuit waren de heuvels veel steiler, hier vliegen de rijders er overheen." Ook technisch gezien valt de moeilijkheid mee, aldus Fiers. "Halverwege zit een stuk waar je naar beneden rijdt en dan rechtsom de bocht door, dat zijn de meesten niet gewend maar het is prima te doen. Je hebt wel altijd met de wind te maken, omdat het circuit aan de kust ligt."

Recreatief
"Het parcours van Lagos is aanzienlijk zwaarder, dit circuit is ook te doen door jeugdige rijders”, vervolgt Scheperkamp. "Er ligt nieuw asfalt op Zandvoort en het is nog niet echt bewierookt door rubber. Dat is ook ons voordeel. De mannen gaan hier een heel snelle wedstrijd rijden", voorspelt hij. "Het is uitdagend en er zitten mooie bochten in waar de rijders in kunnen 'vallen' vanuit verschillende hoeken. De ploegentactiek zal een rol spelen."

Bondscoach Frank Fiers | Foto : Neeke Smit

De reacties die Scheperkamp op deze testavond terugkrijgt, stemmen hem ook positief. "Het is uniek en apart om hier een keer een wedstrijd te hebben. Er zullen rijders zijn die dit NK toch gaan rijden, ook al zit het dicht op het schaatsseizoen. Daarnaast zijn er ook rijders die eigenlijk al gestopt waren, maar nu weer de skeelers uit de kast hebben gehaald en alsnog een licentie willen aanvragen. Nee, ik ga geen namen noemen…", glimlacht de disciplinemanager.

De KNSB had aanvankelijk de insteek om het circuit na de wedstrijd ook open te stellen voor recreatie. Vanwege de risico's in deze coronatijd is daar uiteindelijk van afgezien. "Het is erg jammer", zegt Scheperkamp. "Aan het eind van de dag organiseren we wel iets voor verenigingen en de vrijwilligers. Dat is eigenlijk een voortraject om er een jaarlijkse traditie van te maken en te kijken of we volgend jaar recreatief aan de bak kunnen. Ik denk dat veel mensen hier op Zandvoort zouden willen rijden."


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan