Tickets
Shop
Nieuws 09 okt 2018

Brede campagne IJSTIJD! brengt jeugd aan het schaatsen

Het is IJSTIJD! Tijd om te gaan schaatsen. Samen met klasgenootjes, vriendjes of vriendinnetjes, want schaatsen is leuk, leerzaam en gezond! Met die insteek lanceren de KNSB, KPN, Rabobank en de Vereniging Kunstijsbanen Nederland (VKN) een breed initiatief om alle kinderen in Nederland enthousiast te maken om (vaker) te gaan schaatsen.

Via lespakketten en schoolschaatslessen krijgen kinderen vaak een eerste echte kennismaking met deze puur Hollandse sport. Vanaf dit seizoen ontvangen zij na hun schaatsles een IJSTIJD!-polsbandje met een unieke code dat hen de kans biedt om nog eens gratis of voordelig te gaan schaatsen. Verzilveren kan via schaatsen.nl/ijstijd.

Hier presenteren ijsbanen, schaatsscholen en -verenigingen hun aanbod. Zo kunnen de kinderen laagdrempelig extra schaatsplezier beleven. Hopelijk brengt dit weer nieuwe talenten voort, die later in de voetsporen van Sven Kramer, Ireen Wüst, Sjinkie Knegt of Suzanne Schulting kunnen treden.

Meer bewegen
IJSTIJD! speelt in op het maatschappelijke streven om jeugd meer te laten bewegen. Sport is goed voor de fysieke, mentale en sociale ontwikkeling van een kind. Schaatsen zit in het DNA van de Nederlander en staat voor plezier op het ijs, coördinatie, kracht en snelheid. Schaatsen op natuurijs behoort tot ons Cultureel Erfgoed. Als het één nacht vriest, dromen velen van toeren op natuurijs en… de Elfstedentocht.

In Nederland leren kinderen fietsen en zwemmen en daar hoort natuurlijk ook schaatsen bij. Miljoenen mensen beleven thuis voor de buis of in de ijsstadions kijkplezier aan de successen van de Nederlandse schaatstoppers. Dat internationale succes is onder meer te danken aan het grote aantal beoefenaars en de uitstekende infrastructuur van ijsbanen, schaatsverenigingen, schaatsscholen en regionale talentencentra.

Sinds strenge winters minder vaak voorkomen, is het echter niet meer vanzelfsprekend dat de jeugd leert schaatsen op natuurijs. De KNSB en haar samenwerkingspartners willen alle kinderen daarom met deze sport laten kennismaken op kunstijs. Ons land telt 23 grote kunstijsbanen, die vanaf oktober tot april open zijn, en tientallen kleinere ijsbanen, die veelal vanaf Sinterklaas tot het einde van de kerstvakantie in de stads- en dorpscentra liggen.

250.000 kinderen
Die vele tijdelijke ijsbanen vormden sinds 2011 het collectief van IJSTIJD! De naam staat vanaf nu voor de landelijke campagne die jaarlijks losbarst in oktober. Het is een brede samenwerking, waarin kunstijsbanen, tijdelijke ijsbanen, schaatsscholen, basisscholen en schaatsverenigingen een belangrijke rol spelen. Het initiatief is gericht op kinderen tot en met 12 jaar. De eerste stap is om komend jaar 250.000 kinderen via het schoolschaatsen op een leuke manier kennis te laten maken met de sport.

De KNSB werkt voor IJSTIJD! samen met vele partijen. Hoofdsponsor KPN is vanaf het begin nauw betrokken geweest en is ook in deze editie één van de belangrijkste dragers van deze campagne. De VKN nam mede het initiatief om IJSTIJD! uit te breiden met de vaste kunstijsbanen. Rabobank is nieuwkomer en ondersteunt IJSTIJD! om de lokale verbinding met de schaatsverenigingen te versterken. Daarnaast hebben Reggeborgh, Daikin, Tonzon en Trachitol en de mediapartner De Telegraaf het jeugdschaatsplan ook omarmd.

Alle informatie over IJSTIJD! vind je hier.


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan