IJsbanen zouden duurzamer moeten worden, zo vindt de KNSB. Daarom is onder meer aan het bedrijf Tonzon, dat handelt in verschillende soorten isolerende folies, gevraagd om voorstellen te doen voor energiebesparende maatregelen. Eén van de banen die hiervoor in aanmerking komt is de Vechtsebanen in Utrecht. Ton Willemsen, oprichter en directeur van Tonzon, ging naar de baan om te meten en te inventariseren.

Samen met mensen van de technische dienst van de ijsbaan maakte Willemsen een rondje over het terrein. "Ik zag meteen dat er veel winst te halen is en er genoeg wegen zijn om energie te besparen. Neem bijvoorbeeld de buizen van de verwarming. Daardoor vervoer je warm water, dus als je die isoleert gaat er minder warmte verloren. Anders verlies je onderweg toch al gauw een paar graden."

De buizen zijn inmiddels voorzien van folie en nu is het verlies aanzienlijk minder. "Maar er was nog veel meer te besparen. Bijvoorbeeld bij het warmteverdeelstation dat boven op het KNSB-kantoor bij de Vechtsebanen staat. Ook daar kunnen we, door buizen beter te isoleren, het warmteverlies beperken."

Kleedkamers
Inmiddels is een medewerker van de ijsbaan door Tonzon opgeleid hoe de folies optimaal te gebruiken en worden er al ruimtes binnen in het gebouw aangepakt. "De kleedkamers bijvoorbeeld, waren altijd vrij koud en dus niet zo comfortabel voor het publiek. Zeker in de winter waren ze amper warm te krijgen. Na bestudering bleek dat ook in dat deel van het complex veel warmte wordt rondgepompt. Door die leidingen met folie in te pakken en de wanden en vloer beter te isoleren blijft er nu meer warmte behouden."

"Dat geeft niet alleen prettig warmere kleedkamers, maar levert ook nog eens energiebesparing op: winst aan twee kanten, dus. Het kan allemaal nog beter, want er zijn meer, nieuwe wegen om energie te besparen. Zodat alle warmte die je opwekt beter en zonder temperatuurverlies op de plaats van bestemming komt. Dat zit hem in de opslag, het transport én de afgifte van die warmte. Veel radiotoren staan bijvoorbeeld tegen gevels aan. Dat is zonde, want dan gaat meteen al een deel van de warmte verloren via de buitenmuur."

Vrachtwagen
Ook op de ijsbaan zelf is mogelijk energie te besparen, daar wordt nog aan gewerkt. "Daarvoor moeten we onder de vloer kijken. Maar misschien kun je ook daar met beperkte middelen in slagen. Met 500 gram folie kom je al een heel eind. Dan komt er – bij wijze van spreken – geen vrachtwagen aan te pas. Soms kun je, als je op een andere manier denkt, een schijnbaar hopeloze situatie toch beter maken. Vooralsnog zijn we hier dus bezig met besparing bij de boilers en het transport, en we plaatsen sensoren om te zien wat er gebeurt nu we de radiotoren, muren en vloer hebben geïsoleerd."

Bij de Vechtsebanen is men zeer positief over de initiatieven en ideeën van Tonzon. Hoofd Technische Dienst Pieter Fokkema: "Tonzon is een sponsor van het shorttrack, maar kan zelf als bedrijf ook iets betekenen voor ijsbanen. Dat klonk goed, dus heeft een collega van Ton Willemsen hier voorgedaan hoe we met zijn folies kunnen werken. Bij het ketelhuis bijvoorbeeld gaat daardoor nu al minder warmte verloren. We zijn ook onder de vloeren van de kleedkamers geweest en daar willen we beter isoleren: daar gaan we komende zomer mee aan slag. Zo kunnen we energie besparen en dus duurzamer werken. En dat is waar we met z'n allen naar toe moeten."

Door Marjon Labordus - Laatste update op 12 apr om 10:33