Tickets
Shop
Nieuws 23 aug 2018

Fransen boycotten nieuwe onderdelen EK

Tijdens het EK Inlineskaten in Oostende stonden er twee onverwachte onderdelen op het programma. Waar sinds het kampioenschap van 2016 een 100 meter op de weg wordt verreden, was dat in België een 200 meter. Op de piste doemde daarnaast de teamsprint over 500 meter op. De Franse ploeg besloot niet te rijden.

Foto : Eline Hooghiemstra

"Wij willen dat er naar de regels van World Skate wordt gehandeld en dat dezelfde afstanden worden gereden op een EK als een WK", begint Pascal Briand, bondscoach van de Franse ploeg. De keuze om niet mee te doen werd volgens hem door de gehele federatie ondersteunt. Niet alle atleten waren er gelukkig mee, maar een statement maken ging voor.

"Het is verwarrend om zoveel verschillende onderdelen te hebben. Als er een nieuwe afstand komt, moet je daarop kunnen trainen en dat gaan wij niet doen voor onderdelen die misschien maar één jaar blijven. Misschien is een officieel kampioenschap niet de juiste plek om zoiets uit te proberen."

Irmelin Otten, voorzitter van de Europese Rollerbond (C.E.C) verklaart dat de 200 meter op de weg overmacht was, maar de teamsprint precies zo werd gepland. "Het wegparcours was niet geschikt voor een 100 meter rechtdoor en op het marathonparcours lukt het tijdtechnisch niet", legt ze uit. "Dan moet je het centrum van Oostende langer afsluiten en dat kon niet. Daarom moesten we een tussenweg zoeken."

Pascal Briand, bondscoach Frankrijk | Foto : Eline Hooghiemstra

Teamsprint
De teamsprint; waarbij een duo op relaywijze samen een 500 meter rijdt, maakt deel uit van een groter plan van de Europese bond. Na het verdwijnen van de relay op de weg en de 300 meter tijdrit op de piste werd gezocht naar een nieuw onderdeel dat interessant is voor de sprinter, maar tevens als teamonderdeel geldt.

De bedoeling is dat de teamsprint, na een succesvolle try out tijdens het EK, ook voorgesteld zal worden aan World Skate. "Het EK is een toernooi met een groot bereik en daarom het juiste moment om support te krijgen van alle landen", vertelt Otten. "Landen met maar twee rijders op het toernooi kunnen ook aan dit onderdeel meedoen, terwijl ze voor een relay met te weinig waren. Het mooiste zou zijn om ook nog een mixed team te creëren, want die wedstrijden worden weer makkelijker toegelaten tot de Olympische Spelen. Er liggen veel mogelijkheden en ik weet zeker dat dit een goede start is."

Frank Fiers, bondscoach van de Nederlandse ploeg, kan zich vinden in de opmerkingen van zijn Franse collega, maar ziet in boycotten van de onderdelen geen oplossing. "Dat heeft alleen invloed als iedereen meedoet. Heel veel mensen zijn het oneens met nieuwe onderdelen of nieuwe regels, dus eigenlijk zouden de C.E.C. en World Skate net als de ISU (Internationale schaatsbond, red.) elk jaar tijdens een conferentie hun voorstel moeten doen. Zo kun je op tijd keuzes maken voor het volgende seizoen. Nieuwe onderdelen zijn natuurlijk leuker als je er al een paar keer op hebt geoefend, of als deze tijdens een Europa Cup al eens worden verreden in wedstrijdverband."

Frank Fiers, bondscoach Nederland | Foto : Eline Hooghiemstra

Dolenthousiast
Toch zijn de Nederlandse atleten en begeleiding volgens Fiers 'dolenthousiast' over het nieuwe onderdeel. Hij hoopt dan ook dat de teamsprint erin blijft. "Wij begrijpen dat de 300 meter tijdrit voor publiek wat saai kon zijn, maar dit is spektakel. Het onderdeel heeft echt meerwaarde en is voor verschillende rijders interessant. Ik denk dat ze hem er volgend jaar inhouden, want ik heb weinig landen horen klagen."

Ondanks de ministaking van de Franse ploeg geeft coach Briand toe dat hij in zijn vroegere inlinejaren waarschijnlijk ook enthousiast was geworden van de teamsprint. "Maar dan niet zonder voorbereiding natuurlijk", benadrukt de voormalig wereldrecordhouder op de 300 meter. "Ik was vroeger sprinter en houd van de relay, dus ik had waarschijnlijk wel mee willen doen."


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan