In de rubriek 'de marathon van' bellen we na de wedstrijd met grote en minder grote marathonteams over hun belevenissen. Deze week spraken we met Simon Borsen (22) die in Utrecht op zijn thuisbaan voor het eerst een ronde voorsprong pakte.

Team: Skate4AIR
Rijders: Simon Borsen, Roelof Koops, Axel Koopman, Erik Valent, Stefan Wolffenbuttel, Christiaan Grigoleit, Jan-Willem Broos (beloften), Sjoerd Leemrijse (beloften), Wop van Cappelle (beloften), Swen Faber (beloften)
Wedstrijd:KPN Marathon Cup 4 - Skate4AIR marathon
Uitslag:13e (Simon), 32e (Erik), 37e (Axel), 46e (Christiaan), 51e (Jan-Willem Broos, B-divisie)
Instagram: teamskate4air
Facebook: teamskate4air

Triangle

Vertel Simon, hoe ging jullie wedstrijd zaterdag?
"Ja goed! Ik zat er de vorige wedstrijden redelijk dicht tegenaan, toen ging het al best goed. Het was een thuiswedstrijd natuurlijk en ik wilde heel graag in de kopgroep zitten omdat ik veel publiek langs de kant had staan. Erik (Valent) schoof een paar keer mee en ik ook, dat wisselde zich zo een beetje af en toen zat ik uiteindelijk bij de beslissende groep. Axel (Koopman) en Christiaan (Grigoleit) hebben de wedstrijd ook uitgereden en Erik heeft me supergoed geholpen toen ik eenmaal rond was. Voor ons was het de beste uitslag tot nu toe, we waren wel tevreden. Dat is timing hè, aangezien het de Skate4Air marathon was. Dat was wel leuk ja.

Bij de beloften reed Jan Willem (Broos) trouwens ook erg aanvallend. Sjoerd (Leemrijse) heeft nog een beetje pech helaas, hij heeft een blessure. Wop (van Cappelle) is heel sterk maar het komt er in de wedstrijden nog niet uit helaas. Ik hoop dat hij zich nog een paar keer kan laten zien. Hij is in de zomer super sterk, in de trainingen rijdt hij me er soms af."

Je zat in de kopgroep, hoe zwaar had je het onderweg?
"Ha, best wel heel zwaar ja! Ik had al wat pogingen gedaan voordat ik in de juiste kopgroep zat dus daardoor had ik het wel zwaar. Ook omdat er niet een geleidelijk tempo was in de kopgroep en er steeds verschillende aanvallen kwamen. Toen we rond waren ging het wel een tijdje makkelijk, kon ik weer even uitrusten. De finale was opletten geblazen en wel pittig. Ik ben tevreden met mijn klassering voor nu. Misschien als ik de volgende keer wat meer energie over heb dat ik nog een aanvalletje kan plaatsen, dat zat er nu niet meer in."

Hoe ben je ooit begonnen met marathonschaatsen?
"Ik deed aan langebaanschaatsen en op een gegeven moment zat ik niet echt meer in de selectie, vooral doordat mijn kortere afstanden niet goed genoeg waren. Toen heb ik Arnold Gaasenbeek opgebeld of ik in de Utrechtse marathon selectie kon komen. Ik vond het vroeger al heel leuk, ik deed al wel aan jeugdmarathons mee. Via het 6-banentoernooi ben ik bij de beloften gekomen en sinds vorig jaar rijd ik in de topdivisie."

Je hebt nog wel eens gereden op de langebaan, haalde zilver op het studenten WK in Almaty op de 10 kilometer. Heb je nog aspiraties?
"Ha, ja ik vind het nog steeds erg leuk. Maar het is er het afgelopen seizoen niet echt van gekomen. Misschien dat ik me dit jaar nog kan plaatsen voor het NK neo-senioren dat is volgens mij wel mogelijk. Maar qua tijd en herstellen van de marathonwedstrijden is het wel een beetje lastig. De marathon staat zeker op één."

Van welke rijder kan je het meest leren in de ploeg?
"Van Roelof (Koops) heb ik al heel veel geleerd, daar rijd ik al een paar jaar mee samen. En nu ook van Erik, hij heeft veel ervaring. Afgelopen zaterdag zat hij constant achter mij en vertelde mij wat handig was om te doen. Daar heb ik heel veel aan gehad. Hij is nieuw bij de ploeg, heeft altijd bij Haven van Amsterdam gereden. Dat bevalt zeker goed."

Welke rijder is het 'groenst'?
"Van iedereen? Dan Jan Willem denk ik. Hij is ook als laatste landelijk gaan rijden. Ik herken mezelf wel in hem. Hij valt heel veel aan, dat deed ik ook eerst. Ik hoop dat hij nog een keertje in de juiste kopgroep zit dit jaar. Ik heb eigenlijk mijn hele eerste jaar niet echt wat gepresteerd, ha. Dat kwam het jaar erna pas toen ik wat slimmer ging rijden. Je kunt ook wel tegen iemand zeggen hoe hij dat moet doen, maar je moet het toch zelf ervaren. Met welke rijder je goed rond kan gaan in het peloton en wie niet. Daar kan hij nog wel een stap in maken."

Welke rijder is het grootste trainingsbeest?
"Hmm. Christiaan of Stefan (Wolffenbuttel), ik twijfel. Christiaan dan denk ik. Hij maakt veel uren, traint echt heel veel."

Teampresentatie voor de Skate4air marathon in Utrecht!

Een bericht gedeeld door Team Skate4AIR (@teamskate4air) op

Ik heb gehoord dat je een bijzondere wedstrijdvoorbereiding hebt op zaterdag…
"Ik heb niet echt een wedstrijdvoorbereiding, ha. Ik werk gewoon op zaterdag, in een fietsenwinkel. Ik heb een contract voor 36 uur in de week. Ik kan wel wat eerder weg als ik wil, maar ik heb ook een appartementje gekocht vorig jaar dus er moet ook wel wat geld binnenkomen. Maar ik ben het nu wel gewend hoor, dat gaat evengoed prima. Er zijn denk ik niet veel A-rijders die op zaterdag werken nee. Ik zou het in de toekomst ook nog wel anders willen, maar dat komt nog wel als ik nog een keer een stap kan maken. Dan zou ik wel wat minder willen werken en meer tijd in het schaatsen willen steken."

Wat is een les die je hebt geleerd die je aan elke beginnende marathonschaatser zou meegeven?
"Ehhm, tsja. Je moet vooral ook doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om aan te vallen. Daar haal je dan ook je energie uit. Een sprinter moet juist uit de wind blijven zitten maar voor de aanvallers is dat wel een les, om het gewoon te proberen ook al ben je er nog niet echt sterk genoeg voor."

Wat zijn jullie doelen dit seizoen?
"Dat is een beetje per persoon verschillend, er zijn een aantal rijders die op de baan wat beter rijden en een aantal die op natuurijs beter zijn. Ik wil nog wel wat top-10 klasseringen rijden. Natuurlijk wil je op het podium staan maar ik weet niet of dat reëel is. Of wij de kleinste ploeg zijn? Ik denk het wel qua budget. Aan de ene kant maakt dat het lastiger, we hebben niet veel budget om trainingskampen te organiseren. Maar ik denk dat het ook wel weer een hele leuke kant heeft. Niemand bij ons hoeft echt te knechten voor iemand. Natuurlijk help je elkaar, maar iedereen krijgt de kans om zijn eigen wedstrijd te rijden. Dat is ook wel heel mooi."

Door Jessica Merkens - Laatste update op 14 nov om 09:42