Tickets
Webshop
Tip

Choreografie voor het kunstrijden volgens Terry Banghart

Bedenken van een goede kür niet eenvoudig

Foto: Soenar Chamid

Een sierlijke pirouette, of een spectaculaire sprong, hoe verfijnder en gewaagder de oefening, des te groter de bewondering voor de kunstschaatser. Maar zonder een goede choreograaf, is een atleet nergens. Terry Banghart is zo'n choreograaf. Zij bedenkt de oefeningen waarmee de atleten hun punten scoren.

Banghart is een van Nederlands bekendste choreografen. De Amerikaanse werkte onder meer regelmatig samen met Karen Venhuizen en woont inmiddels al jaren in Nederland. Ze weet waarover ze praat, Banghart bedacht uitvoeringen voor de meest uiteenlopende evenementen, van topsport tot gala's en zelfs voor Dancing on Ice.

Zodra Banghart begint met het maken van een kür, bekijkt ze de schaatser grondig. Leeftijd, schaatsniveau, de lichamelijke kenmerken en mogelijkheden en zelfs persoonlijkheid; het speelt allemaal een rol. De lengte van een schaatser is een belangrijke factor. Kleine atleten bewegen anders dan concurrenten die langer zijn.

Al is Banghart een specialist, het bedenken van een goede kür is niet eenvoudig. De ene kunstschaatser is juist goed in expressie, danst makkelijk en past zich zonder problemen aan aan het ritme van de muziek, maar heeft beperkte technische mogelijkheden. Voor een andere schaatser kan het tegenovergestelde gelden. Banghart: "Kunstschaatsen is een vrij unieke sport, omdat extreem moeilijke, technische elementen gecombineerd worden met artistieke uitdagingen."

Bekende Nederlanders

Ze werkte met topsporters met een groot palmares, maar ook met bekende Nederlanders die voor het eerst een paar schaatsen aantrokken. Al is het niveauverschil tussen beide groepen groot, bij het bedenken van een goede kür is er eigenlijk een belangrijke regel: de choreografie moet bij de schaatser passen.

Zo gebruikt de Amerikaanse soms de afkomst van een schaatser, of de afkomst van ouders of grootouders om een kür persoonlijk te maken. "Ik wil een bepaalde sfeer creëren op het ijs", zegt Banghart. Daarvoor moet alles bij elkaar passen: de muziek, de outfit, het haar, het kleurgebruik en de make-up.

"Als een schaatser zeer moeilijke technische oefeningen laat zien, maar niet goed op de muziek schaatst, zal het minder indrukwekkend zijn en zal de score hoogstwaarschijnlijk ook lager zijn." Daarom let Banghart goed op de hoge en lage klanken in een muziekstuk en past daar de oefeningen op aan.

Het kost Banghart normaal gesproken twee tot vier uur om een standaard kür te maken, hoewel dat ook afhankelijk is van de lengte van het gekozen muziekstuk en het niveau van de schaatser. "Maar de kür vervolgens verfijnen en moeilijker maken, nou, dat is een verhaal zonder einde. Het is heel simpel: een kür is nooit af. Perfectie bestaat immers niet."