'IJSTIJD! Schaatsen in jouw buurt' is in 2011 als marketingcollectief van tijdelijke kunstijsbanen ontstaan. De KNSB zag dat steeds meer initiatiefnemers van tijdelijke kunstijsbanen in stadscentra en op dorpspleinen de exploitatie van een dergelijke ijsbaan moeilijk rond kregen.

Steeds vaker werden subsidies van gemeenten ingetrokken en door de crisisjaren werd het vinden van lokale sponsors ook steeds lastiger gevonden door ijsbaanorganisatoren waardoor het aantal ijsbaantjes afnam. De KNSB en haar hoofdsponsor KPN vinden het voortbestaan van deze ijsbaaninitiatieven juist belangrijk want het is een zeer laagdrempelige manier om kinderen kennis te laten maken met schaatsen.

In de afgelopen jaren heeft de KNSB IJSTIJD! met diverse sponsors en mediapartners doorontwikkeld en met dit krachtige collectief zijn er in 2017 maar liefst dertig ijsbanen financieel ondersteund.

Vanaf 2018 gaat IJSTIJD! een nieuwe fase in. De KNSB wil alle kinderen in de leeftijd tot en met 12 jaar de kans geven om (vaker) te gaan schaatsen. Binnenkort meer informatie op deze pagina.