De Elfstedentocht heeft in de eigen provincie het sterkste draagvlak van alle Nederlandse vrijetijdsactiviteiten. De Efteling en de Martinitoren staan op plaats twee en drie. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 7.850 respondenten.

Per provincie is de waardering voor het vrijetijdsaanbod gemeten. Gekeken naar Friesland is de Elfstedentocht nummer een, gevolgd door Thialf en AquaZoo. Landelijk staat Thialf op de achtste plaats. In de Friese top-50 van sterkste vrijetijdsmerken is de sportsector relatief sterk vertegenwoordigd, aldus het onderzoek. 

Noordelingen zijn vooral trots op het vrijetijdsaanbod in hun provincie. De helft van de meest gewaardeerde vrijetijdsbestemmingen bevindt zich opvallend genoeg in de Noordelijke provincies, met de Elfstedentocht aan kop. "De trots van de Friezen op hun Elfstedentocht is ongeëvenaard, ondanks dat de Tocht der Tochten 20 jaar geleden voor het laatst werd verreden", aldus merkadviseur Hendrik Beerda. Ook de Friese schaatstempel Thialf staat in de top-10 van meest gewaardeerde vrijetijdsbestemmingen. 

Top-10 sterkste vrijetijdsmerken (gemeten onder de bevolking van de vestigingsprovincie):
1. Elfstedentocht
2. Efteling
3. Martinitoren
4. Herinneringscentrum Kamp Westerbork
5. Artis
6. Oostvaardersplassen
7. Safaripark Beekse Bergen
8. Thialf
9. Diergaarde Blijdorp
10. Wildlands Adventure Zoo Emmen

 

Door ANP - Laatste update op 14 sep om 09:39