Tickets
Shop
Nieuws 17 aug 2017

Mascha van Werven neemt afscheid van KNSB: 'Schaatsen blijft gewoon een gave sport'

Na zeven jaar bij de KNSB gaat Mascha van Werven, manager marketing, communicatie en media, de schaatsbond verlaten. Samen met haar blikken we terug op de afgelopen jaren, waarin ze onder meer aan de start van schaatsen.nl stond.

Foto : Carl Mureau

Na een carrière bij onder andere het Wereld Natuur Fonds en NOC*NSF kwam Van Werven in 2010 bij de KNSB. "Bij NOC*NSF heb ik een aantal Olympische Spelen meegemaakt en op die van Vancouver ging het natuurlijk veel over schaatsen. De honderdste medaille ging daar na een prachtige overwinning naar Nicolien Sauerbreij, maar die had natuurlijk al een paar dagen eerder voor Sven moeten zijn", verwijst ze naar de verkeerde wissel op de 10 kilometer. En dat was ook het moment waarop Van Werven besloot dichter op de sport te willen werken. "NOC*NSF is een koepelorganisatie, met veel beleidsmatig werk. Wil je je echt met de sport bemoeien, dan is dat bij de bond. Dat maakte voor mij de overstap na de KNSB een hele logische."

Bij de KNSB mocht Van Werven een communicatieafdeling opzetten, precies op het moment dat na 25 jaar sponsoring door Aegon het stokje werd overgenomen door KPN. "Je kunt je als communicatiemens eigenlijk geen betere sponsor wensen. KPN heeft als core business het verbinden van mensen middels technologie, zoals telefonie, televisie en internet. Zij wilden als nieuwe hoofdsponsor van de schaatssport samen met ons investeren in een innovatief digitaal platform voor alle schaatsliefhebbers."

Na het nodige denkwerk, is uiteindelijk in zes weken tijd het platform schaatsen.nl uit de grond gestampt met een mooie lancering in Thialf aan de start van seizoen 2010-2011.

 
Schaatsen.nl

Schaatsen.nl groeide in haar jaren bij de KNSB uit van communicatiemiddel van de afdeling communicatie naar het communicatiemiddel van de KNSB in de volle breedte en daarbuiten. "En wat het nu eigenlijk nog moet worden is het platform voor de hele schaatssport", luidt het nog altijd ambitieus. Veel partijen weten het platform te vinden en in te zetten, maar er zijn zeker nog mooie kansen in de samenwerking met teams en atleten.

"We hebben er veel aandacht en energie in gestoken. Het was toch een soort van pionieren als een van de eerste bonden met een dergelijk initiatief. En met al die inspanningen zijn we sinds de start van het platform van één miljoen unieke bezoekers per seizoen, nu gegroeid naar twee miljoen unieke bezoekers per jaar. Dat is uniek voor een dergelijk platform waarbij we met name de bezoekers in het winterseizoen trekken. De afgelopen periode lag de nadruk op de ontwikkeling van een nieuwsplatform naar een meer interactief en open platform. En ik denk ik dat we heel trots mogen zijn op wat we hebben neergezet."

Trots
Een ander trots moment is haar eerste bezoek aan het oude Thialf, waar in 2010 het KPN NK Afstanden werd verreden. "Ik zag  al die mensen in het stadion en dacht ik: wauw, hier werk ik nu voor! Dat gevoel, die trots, moet je geloof ik altijd hebben als je effectief voor een bedrijf wilt kunnen werken", vervolgt Van Werven.

En aan die trots ontbreekt het niemand bij de schaatsbond, meent ze. "Iedereen is zo intrinsiek gemotiveerd. Niemand zit hier om van negen tot vijf te werken, maar omdat ze hartstikke gek zijn van de sport. Dat is supermooi. Natuurlijk maakt dat het ook wel eens lastig om keuzes te maken, omdat iedereen graag alles wil aanpakken", zegt ze lachend.

Het werk van een manager marketing, communicatie en media stopt natuurlijk niet bij een digitaal platform. Zo was van Werven met haar afdeling verantwoordelijk voor het sluiten van mediacontracten zoals met de NOS, een uitgebreid scala promotionele en pers activiteiten rond de schaatstoernooien in Nederland en het buitenland, het sluiten van partnerships zoals met TeamNL en de ontwikkeling van CRM en digitale marketing. Dit alles steeds met de focus op een sterkere binding met de schaatsfans en het verder ontwikkelen van de commerciële waarde van de schaatsport in Nederland.

Fietsen met KNSB collega's

 
Een van de hoogtepunten voor Van Werven was het project 'Van Podium tot podium', waarbij met sporters, trainers, media, commerciële mensen en andere sportbonden – waarvan sommige wel en anderen nog nooit iets met schaatsen hadden gedaan - om tafel werd gezeten. "Bijvoorbeeld met mensen uit het voetbal, of commerciële zeilers. We zaten met een heel team van mensen met verstand van commercie en sport, maar niet per se van elkaars sport, en zijn in gesprek gegaan. Over de grenzen van je eigen domein heen kijken en gebruik maken van elkaars kennis en expertise. De visie die daaruit is gekomen voor de schaatssport staat nu nog steeds."

Vitesse
De ijsbaan verruilt Van Werven nu voor het voetbalveld. In Arnhem gaat ze als ‘Head of Marketing’aan de slag bij Vitesse. "Met ambities in de nationale competitie en de entree tot Europees voetbal biedt Vitesse een mooie uitdaging die ik graag aanpak."

"Mijn tijd binnen de schaatswereld bij de KNSB was buitengewoon mooi met onvergetelijke hoogtepunten zoals de 24 olympische medailles in Sotsji, het NK buiten in het Olympisch Stadion op de Coolste Baan van Nederland en het WK Shorttrack afgelopen winter in Ahoy. Geweldige prestaties van de gehele schaatssport. Nu mag er iemand met een frisse blik aan de slag met mijn dossiers bij de KNSB, en ik ga bij Vitesse zeker gebruik maken van mijn ervaringen hier."

Voorrecht
Het mooiste moment van de zeven jaar in het schaatsen? "Voordat een groot toernooi begint, komen voor de deuren opengaan de schaatsers in kleine clubjes het ijs op. Dat je dan in die doodse stilte op zo’n grote schaatstempel het geluid van de klapschaatsen hoort gaan, dat vind ik machtig mooi; dat gevoel van 'hier gaat het straks gebeuren'. Dat je het voorrecht hebt om daar in je eentje te mogen zitten om dat schouwspel te aanvaarden."

 De komende winter kunnen we Van Werven zeker nog verwachten langs de ijsbaan. "Misschien heb ik nu zelf ook wel meer tijd in de winter om zelf te kunnen gaan schaatsen. Naar de World Cup Shorttrack en het WK op de Coolste Baan ga ik sowieso, dat moet ook van mijn kinderen. Dat zijn toch unieke dingen, schaatsen blijft gewoon een gave sport."


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan