Tickets
Shop
Nieuws 27 sep 2016

Olivier Smit (KNSB): ‘Collectief achter de sport staan’

Olivier Smit, voormalig sportmarketeer en tegenwoordig commercieel directeur van de KNSB, constateert dat traditioneel grote sponsors zich van de sport afkeren. Daarom doet hij in sponsorreport een oproep: “Koester de bedrijven die investeren in de sport.”

"Het is belangrijk voor alle betrokkenen in de sport dat wij als collectief de duurzaamheid van de sport waarborgen en waardering uitspreken voor mooie bedrijven die al jaren de sport ondersteunen”, vertelt Smit in het sponsormagazine. "We moeten zorgen dat we bedrijven niet van de sport vervreemden.”

Smit kijkt daarbij nadrukkelijk niet alleen naar het schaatsen, maar naar de hele sport. "Er vindt een kentering plaats in de sponsorwereld”, constateert Smit. "Er is een grote druk op de middelen vanuit veel verschillende kanten. Ondertussen kijken bedrijven steeds kritischer of en waar ze hun sponsorgeld besteden, waarbij de return on investment steeds belangrijker wordt. Mijn oproep is dus: koester de bedrijven die investeren in de sport.”

Verdieping in de breedte
Smit is natuurlijk trots op KPN, al zes jaar hoofdsponsor van de schaatsbond. "Als je kijkt wat we in die jaren samen hebben neergezet, is er met een enorme inzet een verdieping gegeven aan het schaatsen. En dan niet alleen voor de topsport en in het langebaanschaatsen, maar ook bij alle andere schaatsdisciplines en niet op de laatste plaats de breedtesport. KPN heeft afgelopen jaren in tal van activiteiten geïnvesteerd. Voor de schaatsfans, in het bereik met schaatsen.nl en met innovatieve evenementen die ze mogelijk hebben gemaakt zoals het KPN Clubhuis en de Coolste Baan. Maar ook in andere schaatsdisciplines zoals shorttrack en marathon. En er is extra geïnvesteerd in het onderdeel team pursuit van het langebaanschaatsen.”

Strategische visie
Collectiviteit zit ook sterk in de strategische visie die KNSB heeft ontwikkeld en die bestaat uit tien actiepunten. Belangrijke onderdelen van de nieuwe strategie zijn het leveren van unieke content, onvergetelijke experiences en het veel meer in doelgroepenconcepten denken. "Content is key in de partnerships van de toekomst”, weet Smit. "Daarmee kun je ook een nieuw verdienmodel neerzetten. Content kun je zelf creëren in samenwerking met partners. De KNSB is eigenaar van content tijdens de door ons georganiseerde evenementen. De schaatsers zijn daarbij de belangrijkste ambassadeurs die waarde creëren en activeren. Als je die content goed wil managen moet je dat collectief doen in plaats van dat versnipperd aanbieden.”

Een van de concepten waar Smit op doelt is IJSTIJD! Dit is een initiatief van de KNSB waarbij de tijdelijke kunstijsbanen in dorps- en stadscentra door het hele land IJSTIJD! vormen. De KNSB omarmt deze banen graag omdat zij een belangrijke rol spelen bij de kennismaking van jeugd met schaatsen. KPN, mede-initiatiefnemer van IJSTIJD! en hoofdsponsor van de KNSB, zal wederom participeren, net als Croky, het bekende chipsmerk.

Ook verlengde de KNSB de samenwerking met TIG Sports tot en met 2019. TIG Sports was al betrokken bij de organisatie van het succesvolle EK Shorttrack in eigen land en gaat de komende jaren helpen met de organisatie van het WK shorttrack in Ahoy (2017) en het EK in 2019, dat ook in Nederland wordt gehouden. Smit: “Met TIG Sports kunnen we shorttrack in de breedste zin naar een hoger niveau tillen en zorgen voor een totaalbeleving voor atleten, fans, partners en media.”

Benieuwd naar het volledige interview? Bekijk het hier


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan