Tickets
Webshop
Tip

Eten voor een wedstrijd

Koolhydraten stapelen? Fanatiek calorieƫn tellen? Of een tros bananen? In deze tips en trucs een antwoord op de vraag wat topschaatsers eten voor hun wedstrijd. Met Jorien Voorhuis, Rhian Ket, Antoinette de Jong en Thijsje Oenema.


Thijsje Oenema | Foto: Sander Chamid

Sprintster Oenema eet altijd drie boterhammen voor haar wedstrijd. Of ze nou 's avonds moet rijden of 's ochtends, dat maakt niet uit. Drie uur voor haar race begint Oenema met smeren. Zelfs haar keuze voor beleg ligt al redelijk vast: een met hagelslag, een met kipfilet en de derde is er een naar keuze.

Wellicht lijkt het saai, maar weet dit: bij die laatste optie gaat Oenema soms voor iets wat anderen wellicht doet gruwelen: "Hagelslag met pindakaas." En soms is haar keuze toch weer saai. Oenema: "Het kan ook een boterham met kaas zijn. Net waar ik zin in heb."

De Jong doet het anders. Voor een belangrijke wedstrijd eet ze bij voorkeur pasta. Daar begint ze tussen de vier à drie uur voor een wedstrijd aan. De Jong houdt geen heel strakke planning aan. Ondanks haar warme maaltijd van eerder eet ze een uur voor haar wedstrijd nog even een bruin broodje met chocoladepasta. Soms komt daar nog een koekje bij.

Wat drinken betreft kiest De Jong voor water. Oenema neemt thee bij haar boterhammen en vult haar bidon met een mix van water en dorstlesser. Na afloop gebruikt de sprintster van Team Liga een hersteldrank en eet ze een warme maaltijd.

Wanneer ze 's avonds moet schaatsen, betekent dit niet dat Oenema vooraf een warme maaltijd eet. Dit doet ze anders dan veel van haar collega-schaatsers. Niet alleen De Jong kiest namelijk voor pasta, voor Ket en Voorhuis geldt hetzelfde.

Pasta gaat er bij Oenema echter niet in. "Daar hou ik niet van, ook niet van lasagne. Doe mij dan maar aardappelen of rijst en groente en vlees. Dat eet ik dan na mijn wedstrijd", zegt de Friezin.

"Mijn eetgewoonten zijn op de dag zelf niet heel bijzonder", zegt Voorhuis. Zoals hierboven gemeld kiest ze pasta wanneer ze later op de dag moet schaatsen. "Mijn ontbijt bestaat uit yoghurt met muesli, vervolgens hangt het van het tijdstip af waarop ik moet rijden", zegt Voorhuis.

Zodra ze ’s middags al aan de beurt is, kiest Voorhuis voor een broodmaaltijd. "Maar op een wedstrijddag eet ik vooral wat ik makkelijk weg krijg en mij goed smaakt", zegt ze. Vlak voor haar race kiest de schaatsster voor een banaan of een klein reepje, daarnaast drinkt ze tijdens haar warming-up net als Oenema dorstlesser uit haar bidon.

"Ik eet wat ik binnen kan houden", zegt Ket. Een lach volgt. De schaatser van team Project 2018 kiest meestal voor wat pasta, dit eet hij drie uur van tevoren. Vervolgens eet hij in de periode tussen die maaltijd en zijn race nog wat brood met hagelslag en een ontbijtkoek als hij honger heeft. Maar Ket is niet heel strikt.

Waar hij wel bij zweert? Een blikje redbull. Dit drinkt hij vijf kwartier voor zijn wedstrijd. "Dit gebruik heb ik er ooit eens ingedaan, nu doe ik het nog steeds. Meer motivatie heb ik daar niet voor. Maar een beetje cafeïne kan geen kwaad, daar word je toch scherper van", aldus Ket.

Na zijn wedstrijd eet hij groente, pasta en andere gezonde voedingsmiddelen om te herstellen. "Maar het rijden van een 1500 meter is geen rit van 200 kilometer in de Tour de France waarbij alle energievoorraden uitgeput raken. Ik doe daarom niet aan hersteldrank, maar neem zo snel mogelijk vast eten om mijn spieren te laten herstellen", zegt hij.

En soms, als hij extreem zenuwachtig is, kan eten voor een wedstrijd lastig zijn voor Ket. "Dan ga ik voor een broodje hagelslag, dat wil altijd wel. Maar dat heel zenuwachtige gevoel heb ik al een hele tijd niet gehad", zegt Ket.