Tickets
Webshop
Tip

Sporten met spierpijn

Actief herstel is de sleutel

Foto: Soenar Chamid

Je kent dat wel. Tijdens een training ben je net even over je grens gegaan en de dagen daarna heb je last van pijn en stijfheid in de spieren. Met dit gevoel in je lijf is sporten misschien wel het laatste waar je aan wilt denken. Toch is beweging het beste medicijn tegen spierpijn.

Als je spieren zwaarder belast worden dan ze aankunnen, krijg je last van spierpijn. Dit komt vooral veel voor bij beginnende sporters. Als je voor het eerst in lange tijd de schaatsen of skates weer onderbindt is de kans groot dat je spierpijn krijgt in je kuiten, bovenbenen en hamstrings. Het kan pijnlijk aanvoelen, maar meestal is spierpijn onschuldig. De pijn gaat vanzelf binnen enkele dagen weg.

Bewegen

Bij veel blessures is rust het antwoord, maar bij gewone spierpijn is het niet goed om niet te bewegen. Juist door de spieren te gebruiken wordt de doorbloeding bevorderd. En een betere doorbloeding zorgt voor sneller herstel omdat er meer zuurstof en brandstof bij de spier kan komen en de afvalstoffen, die na de overbelasting in de spier zijn ontstaan, worden sneller afgevoerd.

Let er wel op dat je de pijnlijke spieren niet te zwaar belast. Want dan is de kans op een blessure, zoals een gescheurde spier groter. Heb je bijvoorbeeld spierpijn na een intensieve schaatstraining, ga dan de volgende dag wandelen of een stukje hardlopen als hersteltraining.

Je kunt verschillende dingen doen om spierpijn te voorkomen of om er sneller vanaf te zijn als het kwaad al is geschied. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  • Doe een goede warming-up
  • Doe een goede cooling-down
  • Doe een hersteltraining als je spierpijn hebt
  • Verdeel je trainingen zodat de kans op overbelasting kleiner wordt
  • Drink veel water, zo worden de afvalstoffen beter uit de spieren weggevoerd
  • Train op het juiste niveau
  • Luister naar je lichaam
  • Laat je masseren na de inspanning, dit bevorderd de doorbloeding in de spieren waardoor ze sneller herstellen
  • Houd je spieren warm, bijvoorbeeld door een warm bad of in de sauna. Ook dit bevordert de doorbloeding van het spierweefsel