Tickets
Webshop
Tip

Sporten met griep levensgevaarlijk

doe de nek-check

Foto: Bron: sportzorg.nl

Al vier weken kampt Nederland met een milde griepgolf. Even uitzieken en gewoon de draad weer oppakken zal je denken. Maar voor sporters is het oppassen geblazen. Sporten met griep is levensgevaarlijk. Doe daarom de nek-check om te bepalen of je kunt sporten adviseert sportzorg.nl, een samenwerkingsverband tussen de Vereniging voor Sportgeneeskunde, de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid Milieu.

Trainen met griep of koorts onder de leden is gevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht komt in de hartspier met als gevolg een ontsteking. Rust nemen dus en niet trainen! Ook nadat je je weer beter voelt, heeft je lichaam een aantal dagen rust nodig om te herstellen. De basisregel die je het beste kunt hanteren luidt dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet sporten. Had je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met trainen.

De ‘nek-check’

Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts) wel doortrainen. Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je kunt sporten: de ‘nek-check’. Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd, zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts, dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje. Indien de ziekteverschijnselen onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen, dan is het advies om niet te sporten.

Twee gouden regels:

Regel 1: Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden.
Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.

Regel 2: Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst. Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.
Tip: Houdteen logboek bij om jouw reacties op trainingen en wedstrijden bij te houden en te leren kennen.

Wist je dat: Het vroegere geloof dat koorts bij een verkoudheid of griep “eruit gezweet kan worden” onterecht is? Sporten met koorts wordt sterk afgeraden!